Langkah Tercipta

Dalam kita melangkah terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis.. peritnya terasa.. tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan dan semoga kita tabah dan ditetapkan iman. Disebalik kepayahan, disitulah kekuatan..

Menarik??? Jom Baca!!!

Tuesday, February 5, 2013

RESULT...!!!




Assalamualaikum.. Solawatu Wassalam Ala Asyrafil Anbiya-i wal Mursalin wa ala aalihi wasohbihi ajma-iin.

Sedar atau tidak, aku kini berjaya menghabiskan semester 1 di Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. Dahulunya tidak pernah aku terfikir untuk ke sana apatah lagi untuk belajar. Namun, itulah hakikatnya. Kini, semuanya sudah terjadi. Begitulah jalan hidupku setakat ini.

Dalam menghitung hari untuk keluar result semester 1 ini, pada Khamis ini, hati seperti dihimpit satu perasaan. Beberapa hari lepas. bertemu dengan beberapa orang yang mengetahui kisah kronologinya aku sebelum mendaftarkan diri di UUM , bertanyakan tentang pelajaran ku. Apa yang aku mampu jawab adalah

“alhamdulillah, biasalah” 
“macam tu la” 

ada yang seolah-olah mengetahui hakikatnya berkata

“kita perlukan orang yang betul ahli dalam bidang ni” 

Tapi, diri sendiri yang tahu sejauh mana penguasaan ku dalam bidang ni. Malahan, mereka yang tidak mendapat pengkhususan dalam bidang ini pun lebih teror dari aku sendiri.  

Terdetik satu perasaan cemburu terhadap rakan-rakan yang mengambil kos agama, bahasa Arab.

Disebabkan pakaian, sekolah dan kelulusan ku ini, ada yang bertanyakan tentang agama padaku. Sungguh, banyak yang tak dapat dijawab. Sedih. Namun itulah hakikatnya.

Teringat pesanan salah seorang murabbi ku sebelum aku menyambung pelajaran ke universiti,

“kalau nak ambil kos tu jugak, agama kena cari sendirilah” 


Bukan masih tidak dapat menerima takdir ini lagi, tetapi dalam kehidupan ini pasti ada NAIK dan TURUN
IMAN
Perasaan
Kejayaan dan Kegagalan

semua naik dan turun. 

Dengar pula seorang sahabat yang dahulunya sama tempat belajar di sekolah menengah pun mahu tukar kos dan juga universiti. Oh, Allah. Tergugat juga jiwa aku mendengarnya. Namun, tidak mengapalah moga terbaik buatnya. Masih ada seorang lagi sahabat di sana, Norihan@Nore. Moga sama-sama dapat belajar sampai habislah. (Syera habis dulu ya? :D )

Apa-apa pun, misi ku untuk mempelajari bidang ini tidak akan ku lenyapkan dan sia-siakan. Moga ada sumbangannya nanti pada Ummah. InsyaAllah, semoga semester 2 nanti harap-harapnya tidaklah kurang semangat belajar nanti.


"Kalau kita kejar ilmu, ilmu dapat dan kejayaan akan menyusul, kalau kita kejar kejayaan, kejayaan dapat namun ilmu entah bagaimana."



Pesanan seorang ustaz ku di saat aku agak gementar pada result ku sewaktu SPM dulu
 "Faiza azamta, Fatawakkal ala Allah" (3.159)

p/s : Doakan result saya dan sahabat-sahabat yang lain juga.
p/s: Teman-teman yang dapat kos agama, Bersyukurlah, nanti ajarkan aku ya? :')

sedikit gambar kenangan sepanjang berada di semester 1.

Khai Xian, satu-satunya kawan sama Kos dan Dewan Penginapan Pelajar@DPP MAS

Teman-teman sama kelas Math IT.
Mereka Kos IT

Kawan gaduh. :P Peace Yo.!

Kenangan selepas mengendalikan satu program

2 comments: