Langkah Tercipta

Dalam kita melangkah terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis.. peritnya terasa.. tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan dan semoga kita tabah dan ditetapkan iman. Disebalik kepayahan, disitulah kekuatan..

Menarik??? Jom Baca!!!

Monday, December 28, 2009

...::2009::... #2


Barisan fasi muslimeen bersama Ustaz Taufik dan Ustaz Nizam



Barisan fasi muslimat bersama pihak sekolah.
(entah kenapa mukaku begitu teruk dalam gambar ni..)

Kem Bestari Solat di SMK Palong 2.. (30 dan 31 oktober 2009)

Program inilah yang pertama kali saya menjadi fasi, di luar sekolah pula tu. Tetapi tanggungjawabnya agak berat ialah nak membetulkan solat orang lain. Solat sendiri entah sempurna ataupun tidak. Tapi di sini juga tinggal memori yang indah. Mengenali anak-anak felda yang bermacam-macam ragam. Alhamdulillah sgalanya berjalan dengan lancar. Semoga adik-adik terus istiqamah dan belajar bersungguh-sungguh. Buat pihak sekolah dan urusetia terima kasih banyak-banyak atas makanan yang sedap dan kemudahan yang mencukupi. Buat sahabat-sahabat fasi, minta maaf jika ada salah dan silap dan teruskan perjuangan entum.

Kem Remaja SPIES (2 dan 3 Disember 2009)


Kit program

Program ini telah berdiadakan di Nur Lembah Pangsun, Hulu Langat, Selangor dibawah Konsultan Fitrah Power. Selain saya, sahabat-sahabat Maahad saya iaitu Khadijah (bukan nama sebenar) dan juga Nabihah (bukan nama sebenar) juga menyertai program ini. Program SPIES ini adalah di bawah kerajaan Negeri Selangor yang ingin supaya peserta menerapkan Spiritual Physical Intelectual Emotional Social (SPIES) dalam kehidupan seharian. Program ini juga telah memberi saya pengalaman pertama iaitu menaiki 'Flying Fox'. Pada waktu malam, telah diadakan aktiviti burung hantu. Kami telah diarah untuk menutup mata dan dinasihatkan supaya terus berzikir LAILAHAILLALLAH. Pada mulanya saya agak tenang. Tetapi selepas mendengar jeritan-jeritan daripada peserta-peserta lain (khususnya lelaki), jiwa saya sedikit terganggu, namun saya terus berzikir dan tenang semula. Makin lama, jeritan itu pun kembali reda dan sunyi. Kemudian, saya telah dibawa ke tempat berkumpul kembali. Akak fasi itu berkata, saya adalah orang terakhir yang sampai di situ kerana meraka tidak perasan saya. Saya merasa hairan di dalam hati, mengapa mereka bersungguh-sungguh menjerit padahal tiada apa berlaku. Selepas habis slot, baru saya tahu bahawa ada diantara kami yang telah diusik oleh pihak fasi dan urusetia. Saya bertanya dalam hati, mengapa aku tidak kena. Bila difikir-fikir balik, saya telah diletakkan di tempat yang kurang strategik dan kebetulan saya juga telah memakai se'set' hitam (tudung, baju Save Gaza, dan seluar pun hitam termasuk stokin, maksum dan kasut). Nabihah telah diganggu sedikit, saya dan Khadijah selamat dari diganggu.

Selain itu, aktiviti meredah hutan juga telah dijalankan betul-betul selepas hujan berhenti. Ketika sampai di tempat terakhir, kami dibenarkan untuk mandi sungai dan tempat mandi antara lelaki perempuan telah diasingkan dan ia telah memudahkan kami untuk mandi. Sedang asyik kami (khadijah, nabihah dan saya) bermain air, tiba-tiba seekor lintah @ pacat telah menggigit tangan Khadijah. Alhamdulillah, Khadijah dapat menarik lintah @ pacat tersebut sebelum sempat menghisap darahmya. Selepas habis meredah hutan, baru saya sedar bahawa saya juga telah digigit oleh lintah @ pacat, tak pasti. Darah tidak henti-henti keluar. Cemas juga. Tetapi tiada apa-apa yang mudharat berlaku, alhamdulillah. Slot terakhir, iaitu perasmian penutup, kami berpeluang berjumpa Ustaz Shukri (moderator Halaqah TV9) secara 'live'. Walau apa-apapun,program ni best.

No comments:

Post a Comment