Langkah Tercipta

Dalam kita melangkah terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis.. peritnya terasa.. tapi ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan dan semoga kita tabah dan ditetapkan iman. Disebalik kepayahan, disitulah kekuatan..

Menarik??? Jom Baca!!!

Monday, December 28, 2009

...::2009::...

Assalamualaikum..Salam Mahabbah.. Salam Ukhuwah.. Baru sahaja kita melepasi tahun baru Hijrah..Selepas ini pula kita akan menginjak ke tahun baru masihi pula. Pada tahun 2009 saya rasa inilah tahun yang paling banyak saya sertai program. Mugkin ia juga sebagai kekuatan untuk saya menghadapi tahun 2010. Antara program-program yang telah banyak memberi kenangan dan pengajaran ialah



Ke-Minda 2....

Program anjuran Alumni Maahad Ahmadi. Program ini best sangat tak terkata. Lebih-lebih lagi ketika qiamullail di dataran antara koperasi dan makmal sains. Hanya berbumbungkan langit dan berlantaikan tar, kami mengerjakan solat sunat dan bermuhasabah. Pengalaman yang sukar dilupai dan tidak pernah dirasai oleh pelajar maahad yg lain. Selain itu, pelajar muslimat dapat merasai tidur di musolla. Rasanya, tidak pernah pelajar muslimat tidur malam di musolla. Best sangat. Saya juga 'respect' kepada akhi farhan, akhi disiplin (pensyarah rupanya) kerana dialah orang pertama yg ana dengar daripada program-program lain iaitu mengaitkan disiplin dengan Islam. Bagus sangat...Kalau sesiapa yang ada join program ni, ingat lagi tak lagu tema kita??.. Tajuknya Bingkai Kehidupan.. Semasa itu Akhi Hazwan @ Apai yang mengajarkan kita lagu ini tanpa muzik.




Mengharungi samudera kehidupan
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan
Tiada masa tuk berpangku tangan

Setiap titis peluh dan darah
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan ALLAH
Kan menjadi saksi pengorbanan

ALLAHU GHAYATUNA
AR-RASUL QUDWATUNA
AL-QURAN DUSTURUNA
AL-JIHADU SABILUNA
AL-MAUTU FI SABILILLAH ASMA AMANINA

Allah adalah tujuan kami
Rasulullah teladan kami
Al-quran pedoman hidup kami
Jihad adalah jalan juang kami
Mati di jalan Alllah adalah cita-cita kami tertinggi
ikhlaskan diri di jalan ini.

Program bersama-sama pelajar USIM..

Program ini banyak memberi pengajaran kepada saya dan sahabat-sahabat untuk lebih menunjukkan erti Hubun Madrasah ataupun menjaga Bumi Tarbiyyah daripada dirosakkan oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab. Tiada apa yang menarik setelah sedar kesilapan besar telah dilakukan oleh saya dan sahabat-sahabat.



Kem Inspirasi Serikandi Suksess (KISS)



Program ini best juga. Dapat melihat ketelusan dan ketulusan hati sahabat-sahabat Muslimat. Semasa sessi taklimat yang dijalankan pada waktu petang,kami diminta untuk memilih ketua setiap batch. Senawi 1 sepakat telah memilih Affiza Aris sebagai ketua batch kami. Apa yang terjadi selepas itu? Affiza Aris telah mengalami demam dan tidak dapat menyertai program. dengan serta-merta Aimie Qurratue Ainie pula menggantikan Affiza. Pada malam itu pula Aimie Qurratue Ainie pula demam. Mengapa jadi begini?? Sudah Taqdir Allah. Alhamdulillah.. Affiza Aris kembali bertugas pada keesokan harinya.

Pada malam itu sessi Muhasabah Kapal telah dijalankan. Mengapa saya panggil ia Kapal? Sebab sessi ini semua peserta diminta untuk menutup mata dan diceritakan mengenai kapal yang bakal karam dan siapa yang ingin berkorban?? Kumpulan saya, hanya Aqilah sahaja (bukan nama sebenar) yang bangun untuk berkorban. Mengapa yang lain tidak bangun? kerana kami tidak mengerti kehendak urusetia. Selepas habis cerita, kami dikehendaki mencari sahabat kami yang tiada. Kumpulan kami menyedari Aqilah tiada tetapi 'sandle'nya masih ada dan 'spect' Aqilah ada pada Rosnani(bukan nama sebenar). "Dimana Aqilah??" keluar persoalan selepas mata kami dibuka. "Di Maktabah kerana lampu maktabah terbuka.."kata salah seorang daripada kami. Kami bergegas ke sana untuk menjemput Aqilah. Di hadapan maktabah kami telah dimarah oleh urusetia. Katanya penting diri sendir dan sebagainya. Apabila ada beberapa pihak ingin masuk ke maktabah, mereka marah dan terus marah. Namun, kami berbasib baik kerana salah seorang ahli kumpulan kami iaitu Nabihah (bukan nama sebenar) telah menyelinap masuk dengan mudahnya. Mungkin kerana saiznya yang agak kecil memudahkan perjalanannya selain dibantu oleh Allah. Akhirnya, kami adalah kumpulan yang pertama berjaya menyelamatkan sahabat kami. Kami terus diminta ke hadapan bersama Aqilah dan diminta menjawab beberapa soalan daripada Kak Fatin @ Kak Leha (bukan nama sebenar). Kami gembira dapat bertemu semula. Selepas itu, terjadi insiden yang tidak diingini berlaku iaitu sessi 'touching' antara batch berlaku. Terdapat beberapa pelajar yang sakit dan pengsan pada malam itu. Namun, ia tidak mengganggu kelancaran program.. Terima Kasih dan tahniah kepad semua yang terlibat...

No comments:

Post a Comment